HomeLinkbuilding uitbesteden: vaak onnodig, kosten en links

Linkbuilding uitbesteden: vaak onnodig, kosten en links

Linkbuilding uitbesteden is alleen nodig bij een hoog budget, complexe niche of als je er écht geen tijd voor hebt. Linkbuilding is op kleine en middelgrote schaal prima door jou zelf of door een van je werknemers te doen. Natuurlijk zijn er wat zaken die je moet weten. Het is echter aannemelijk dat je met het uitbesteden van linkbuilding (onnodig) veel van je budget weggeeft.

Backlink is er om kleine en middelgrote partners middels het platform van dienst te zijn. Mocht je bedrijf een hoog budget hebben óf een complexe niche, helpt een van onze linkbuilding-professionals je verder. Wij begrijpen zelf ook dat we in theorie veel meer kunnen verdienen als we iedereen via de laatste route sturen. Dat is echter niet hoe we willen dat we werken.

Deze pagina geeft een uitleg wat er bij het uitbesteden van linkbuilding komt kijken. Mocht je persoonlijk advies willen over linkbuilding, kun je ons bereiken op 010 26 13 912. Je krijgt dan Martijn of Sjors te spreken. Of stuur een mailtje naar info [[@]] backlink.nl.

Sjors is de technische man achter Backlink. Het platform en alle techniek die daarbij komt kijken, is door Sjors bedacht en uitgevoerd (te bereiken op sjors [[@]] backlink.nl).

Martijn heeft zich de afgelopen jaren vooral bezig gehouden met de uitvoering. Denk dan aan het opbouwen van contacten met duizenden webmasters. En natuurlijk het beantwoorden van nog veel meer mailtjes en belletjes.

Al je vragen over het uitbesteden van linkbuilding worden (hopelijk) op deze pagina beantwoord.

Wat er bij linkbuilding komt kijken

Linkbuilding is het proces van het regelen van links (dit noemen we vanaf nu backlinks) van andere sites naar jouw website. Dit kan, makkelijk gezegd, op twee manieren:

  • Je content is zo goed, actueel of uniek dat het door andere websites als bron wordt gebruikt. Denk aan een onderzoek dat je hebt gedaan waarvan de resultaten allesbepalend zijn. Nieuwssites willen hier mogelijk een artikel aan wijden en dat kan je een backlink opleveren. Hier lees je daar meer over.
  • Je betaalt voor een backlink. Hier lees je daar meer over.

Dat betalen voor een backlink hoeft niet altijd, je kunt namelijk ook backlinks ruilen of soms zelfs gratis krijgen als je een goed artikel schrijft. Doorgaans zijn de kwaliteit van gratis of geruilde backlinks zeer laag. We laten gratis en geruilde backlinks daarom voor het gemak buiten de beschouwing.

Terug naar de eerste manier: geweldige content maken.

Dit is een realistische optie die met enige regelmaat door behendige marketeers met succes wordt uitgevoerd. Laten we het makkelijk houden en manier 1 organisch noemen en manier 2 betaald.

Organische linkbuilding

Organische linkbuilding is als het lukt, de beste en meest effectieve vorm van linkbuilding. Je hebt iets gemaakt, een uniek artikel, infographic of bijzondere prestatie, die te koppelen is aan jouw bedrijfswebsite. Laten we voor het gemak het voorbeeld nemen van bedrijfsmakelaar Jansen (fictief).

Bedrijfsmakelaar Jansen heeft een paar grote klanten met leegstaande kantoorpanden. Als geen ander weet bedrijfsmakelaar Jansen van het woningtekort. Daarom vraagt het aan de desbetreffende klanten of de kantoorpanden enkele jaren gratis gebruikt kunnen worden om studenten die slachtoffer van het woningtekort zijn uit de brand te helpen.

Als dit lukt, is dit een zeer nieuwswaardig bericht. Een ervaren marketingbureau weet dit dan ook als geen ander in te zetten om het organische backlinks op te laten leveren. Het moment dat over deze genereuze actie van bedrijfsmakelaar Jansen bericht wordt, zorgt het marketingbureau ervoor dat iedereen die hierover schrijft wel een link naar de website van de bedrijfsmakelaar toevoegt. Bijvoorbeeld in ruil voor een kort gesprekje met de oprichter van Jansen Bedrijfsmakelaars.

Het resultaat? De bedrijfsmakelaar krijgt tientallen of zelfs honderden backlinks van autoriteitswebsites. Het heeft hiervoor niet haar linkbuilding betaald hoeven uit te besteden. Een slimme twist van het marketingbureau was voldoende.

Dit soort linkbuilding is natuurlijk goud waard.

Je kunt echter niet elke dag met zo’n nieuwswaardig idee komen. Zelfs om één keer met een bedrijfsrelevante actie veel bereik te creëren is ontzettend lastig.

Daarom proberen veel marketingbureaus voor hun klanten dit soort organische linkbuilding te activeren door interessante infographics en artikelen te maken. Natuurlijk in de hoop dat andere websites ze delen. In de praktijk lukt dat maar zelden. Vaak komt er daarnaast nog te veel tijd bij kijken om echt rendabeler te zijn dan betaalde linkbuilding. Dat neemt niet weg dat er veel voorbeelden zijn van websites die veel van hun autoriteit aan dit soort organische linkbuilding te danken hebben.

En dan nog het grootste probleem hiervan. Organische linkbuilding is vaak eenmalig. Je krijgt een korte tijd heel veel backlinks. En dan houdt het op. Daar is Google geen fan van. Google wilt ieder jaar opnieuw zien hoe populair jouw bedrijf is.

Daarom komt uiteindelijk vrijwel ieder bedrijf uit bij betaalde linkbuilding.

Betaalde linkbuilding

Het is niet duidelijk hoeveel procent van de Nederlandse bedrijven intern linkbuilding verzorgt vs. uitbesteden. Toch durven we ondertussen te schatten dat maar liefst 80% betaalde linkbuilding laat uitbesteden. Volgens Ahrefs hebben afgelopen jaar zo’n 20.000 mensen naar ‘linkbuilding laten doen’, ‘backlinks laten plaatsen’ of ‘linkbuilding uitbesteden’ gezocht. Dat zijn er behoorlijk wat, aangezien het meestal om bedrijven gaat die online al zeer actief zijn.

Tot zover bekend, gaat ieder bedrijf waar jij je linkbuilding aan kunt uitbesteden met de betaalde variant aan de slag. Dat heeft er vooral mee te maken dat de organische variant te veel haken en ogen heeft. Het bureau dat je inhuurt kan niet inschatten of het hun lukt en al helemaal niet hoeveel geld dat zou moeten kosten. Mogelijk dat ze met een carte blanche het wel zouden doen. Dan alsnog, is de kans klein.

Betaalde linkbuilding is waar voor gekozen wordt. Het is makkelijk uit te rekenen welke marge er bij welk budget is en het is goed door een junior uit te voeren. Dit is de werkwijze van de meerderheid van de bureaus. Niet allemaal, wel een groot deel.

Dan ben je natuurlijk benieuwd waar je precies voor uitgeeft.

Het meeste geld gaat op aan de kosten die worden gemaakt om op een website te mogen plaatsen.

Vanuit een ander bedrijf ben ik eigenaar van Makeover.nl. Een grote interieursite met 150.000 bezoekers per maand. Als je daar een artikel op wilt plaatsen, kost dit (via Backlink.nl) rond de € 400. Dat ben je dus sowieso aan een plaatsing kwijt.

Het bureau dat deze plaatsing voor je regelt, rekent ook tijd voor de communicatie met Makeover.nl en de tijd die het heeft gekost om de website (metrics, relevantie etc.) te beoordelen.

Mogelijk wordt er ook nog door het bureau een artikel voor de plaatsing geschreven. Regelmatig doet de plaatsingssite (hier Makeover.nl) dat ook.

In de meeste gevallen, zijn dat de kosten wel. Verderop kun je een betere uiteenzetting van de kosten vinden. Ik zet ze voor nu nog even een keer op een rijtje.

  1. Kosten om een artikel met een backlink op een website te mogen plaatsen
  2. Communicatie
  3. Analyse
  4. Copywriting

Wanneer je het plaatsen van backlinks laat uitbesteden, betekent dit dat je vooral voor het volgende kosten maakt:

  1. Communicatie
  2. Analyse
  3. Marge

Het is geen verrassing (en geen misdaad omdat iedereen het weet) dat een deel van de marge van bureaus verstopt zit in de communicatie en analyse. Er wordt meestal wat ruim met tijd gerekend en het bedrag waarvoor de uren voor communicatie en analyse geschreven worden, zijn natuurlijk hoger dan de interne kosten.

Even helemaal terug naar het begin.

Voor bedrijven met een groot budget en weinig tijd, is het verstandig om deze marge te accepteren en linkbuilding uit te besteden.

Maar dan komt het.

Vanaf het punt dat er wel een werknemer met tijd is, moet er worden nagedacht of het wel nodig is om het regelen van backlinks door een externe partij te laten doen.

De tijd die het kost om zelf betaalde linkbuilding te regelen, is namelijk zeer beperkt.

Oftewel, de punten 1 t/m 3 (communicatie, analyse en marge) zijn volledig te besparen.

Als je budget voor linkbuilding € 1000 is en er € 300 aan deze punten opgaat, kun je € 300 terughalen en extra aan linkbuilding uitgeven. Dat is een backlink op nieuws.nl of een link in een bestaand artikel op geenstijl.nl!

Nog even een voetnoot. Met uitzondering van de échte linkbuilders vinden de meeste bureaus die linkbuilding als dienst aanbieden het eigenlijk verschrikkelijk. Ook daarom is het een taak die meestal naar juniors wordt doorgeschoven.

Je hebt nu twee keuzes: linkbuilding zelf doen of uitbesteden

We zijn op het leukste punt van deze pagina aangekomen. Je kunt na dit hoofdstuk eenvoudig de keuze maken of je linkbuilding zelf moet doen of uitbesteden. Ook als je het moet uitbesteden, is dit niet het einde van de wereld. Je hebt er geen omkijken meer naar en dat is fijn.

Het is niet nodig om dit een heel technisch verhaal te maken. Op basis van een paar vragen kun je bepalen wat je nu moet doen.

Hoeveel budget is er beschikbaar voor linkbuilding?

Als dit meer dan € 3.000,- per maand is (en al helemaal als het boven € 5.000 is) raad ik je aan om linkbuilding uit te besteden. Je bent weliswaar in absolute getallen veel Euro’s extra aan het uitbesteden kwijt maar bij dit soort bedragen is het fijn om het door een specialist te laten doen. Ook ben je bij dit budget meestal wel wat uren aan linkbuilding kwijt (gemiddeld twee werkdagen per maand als je het zelf zou doen).

Is het antwoord lager dan € 3.000,- per maand? Dan gaan we door naar de volgende vraag.

Heb jij of een van je collega’s tijd over voor linkbuilding?

Dan kan je, met ieder linkbuilding budget onder € 3.000,- per maand, met hoogstens een werkdag per maand alles regelen. Als je budget rond de € 1.000,- per maand is, heb je zelfs maar een paar uur per maand nodig.

Heb jij of een van je collega’s tijd om eenmalig een uurtje wat over linkbuilding te bekijken?

Met dat ene uurtje kan alles wat je moet weten over linkbuilding uitgelegd worden zodat het allemaal inhouse kan worden geregeld. De enige linkbuilding kosten die je dan maakt, zijn de plaatsingskosten. Scheelt je per euro gemiddeld 30 cent.

Ga hier verder als je wel linkbuilding wilt uitbesteden

Mooi dat we elkaar hier ook weer spreken. Je wilt linkbuilding uitbesteden (om welke reden dan ook). Daar kunnen wij je bij helpen. We weten, zoals je hebt kunnen lezen, alles van linkbuilding af en maken van ons eigen platform gebruik om dit razendsnel te doen. We zijn zo goed als geen tijd aan communicatie kwijt. Doordat ons systeem al met analyses geoptimaliseerd is, zijn we daar ook weinig tijd kwijt.

Op iedere backlink die we in opdracht van jou plaatsen, zit 20% marge. Dat is alles.

Je hoeft niet bang te zijn dat een marketing junior met wat startpagina links aan de slag gaat. Zoals je misschien al hebt ontdekt is het Backlink-platform volledig op kwaliteit gebaseerd. Wij werken alleen met websites samen die zelf ook goed scoren in Google. Wij denken namelijk dat Google het liefst ziet dat jouw website backlinks krijgt van websites die al jarenlang waardevolle info aan hun bezoekers bieden.

Je hebt waarschijnlijk veel vragen. Omdat wij ze graag willen beantwoorden, kun je ons een mailtje sturen op info [[@]] backlink.nl of bellen naar 010 26 13 912. Je krijgt dan de schrijver van deze pagina, Martijn van der Pas, aan de lijn.

Ben je overigens toch benieuwd hoe het is om zelf linkbuilding uit te voeren, nodigen we je uit om eens een kijkje op ons platform te nemen. Daar kan je meteen zien wat de prijzen zoal zijn voor een backlink.

Niet uitbesteden, maar zelf linkbuilding doen

Het belangrijkste doel van Backlink B.V. is om zoveel mogelijk bedrijven te laten ontdekken dat ze zelf het kopen van backlinks kunnen regelen. Backlink.nl is gestart om het plaatsen van backlinks met een minuut te fixen. Kijk maar:

  1. Je logt in
  2. Je zoekt naar de categorie waar je in wilt plaatsen (bijvoorbeeld Wonen)
  3. Je ziet een interessante interieurblog met een leuke prijs (bijvoorbeeld Homefreak
  4. Je klikt op bestellen
  5. Je stuurt het artikel dat geplaatst moet worden of je vraagt Backlink er een te schrijven
  6. Je krijgt na afloop een factuur die je moet betalen

Dat is het.

Het platform is te vergelijken met een grote excel-lijst waarmee je direct bij de eigenaar van de website kunt bestellen. Een soort marktplaats dus. Als er iets niet lukt, kunnen wij helpen. Gelukkig is dat zelden nodig.

Waarom je linkbuilding beter via een platform kunt doen

De kans is groot dat je recent hebt ervaren hoeveel tijd linkbuilding kost. Als je bij linkbuilding niet voor de makkelijke weg kiest (startpagina’s, irrelevante artikelsites etc.), ben je per succesvolle backlink behoorlijk wat tijd kwijt. Hoogstwaarschijnlijk ergens tussen de 30 en 45 minuten.

  1. Relevante websites vinden
  2. SEO-statistieken analyseren (traffic, CF, TF, DR, DA, PA, Spam Score, CF/TF ratio, outbound/inbound ratio, anchor distributie etc.)
  3. Emailadres of contactformulier vinden
  4. Contact opnemen
  5. Veelal vanwege geen gehoor nogmaals contact opnemen
  6. Prijs overeenkomen
  7. Artikel laten schrijven
  8. Artikel laten goedkeuren door website
  9. Regelmatig controleren of de backlink online staat
  10. Regelmatig controleren of de backlink do-follow is
  11. Regelmatig controleren of de website nog wel kwalitatief is en niet ondertussen volgepropt is met andere backlinks

Dan hebben we in dit voorbeeld nog aangenomen dat je precies weet naar welke statistieken je moet kijken. Om nog amper mee te nemen dat je de verhouding van deze SEO-statistieken tot elkaar (en de prijs) hebt meegenomen.

Linkbuilding is kortom een zeer tijdrovende taak. Dat terwijl een goede backlink gemiddeld € 175 of meer kost. Als een werknemer drie kwartier met dit proces bezig is, lopen de kosten behoorlijk op. Dat geld had je ook in nog betere (of meer) backlinks kunnen investeren.

Je ziet de rekensom al verschijnen. In veel gevallen is linkbuilding uitbesteden goedkoper dan wanneer je het zelf doet. Daarnaast is de aanwezige knowhow doorgaans beter en hebben linkbuilders inkoopvoordelen.

Dit alles heeft alleen één zeer belangrijke keerzijde. Besteed je jouw linkbuilding aan een klassieke linkbuildingcowboy uit, dan is de kans groot dat je aanzienlijk duurder uit bent en met slechtere backlinks eindigt.

Het kan dus nog goedkoper. Namelijk door zelf via een backlink platform alles te regelen. Nu je weet dat je dat bij ons kunt doen, is het altijd leuk om even een kijkje te nemen. Kijken is gratis.

Kosten van linkbuilding uitbesteden

Samengevat liggen de kosten van linkbuilding uitbesteden tussen de € 150 en € 1500. De precieze kosten zijn afhankelijk van de partij waarmee je werkt en je budget. Hieronder is een precieze verdeling te vinden op basis van een budget a € 1.500 per maand:

  • Via een freelancer: € 375 kosten voor het uitbesteden
  • Via een bureau: € 500 kosten voor het uitbesteden
  • Via een platform: € 150 kosten verrekend als marge op backlinks

Kosten uitbesteden aan een bureau

De meeste internetbureaus waar linkbuilding als een van de diensten wordt aangeboden, werken op projectbasis. Dat wil zeggen dat er voor een project, wat jouw website kan zijn, een bepaald budget beschikbaar is. Doorgaans kun je bij bureaus terecht vanaf een budget a € 1.500. In veel gevallen krijg je niet een precieze toelichting van de allocatie van dit budget.

Meestal wordt er echter tussen de 25 en 30 procent voor linkbuilding gereserveerd. Dat wil zeggen dat je feitelijke kosten in dit voorbeeld rond de € 500 zijn. Zoals je hebt kunnen lezen maken bureaus veelal van hun zelfgebouwde netwerken gebruik. Daardoor is het lastig te herleiden hoe jouw linkbuildingkosten in verhouding staan tot de inkoop.

Kosten uitbesteden aan een freelance specialist

Als je geen minuut kwijt wilt zijn aan linkbuilding, adviseren we je om een freelance SEO specialist met linkbuilding ervaring in te schakelen. De marge die door een freelancer wordt gerekend is lager, namelijk tussen de 20 en 25 procent. Daarnaast is bekend dat freelancers niet zullen terugvallen op veelal waardeloze netwerken zoals bureaus dat wel doen.

Deze netwerken hebben freelancers vaak niet tot hun beschikking of willen ze simpelweg niet mee werken. Een deel van de freelancers zal juist een eigen netwerk van kwalitatieve publishers contacteren of met een platform werken.

Kosten uitbesteden middels een platform

Backlink, Hulc, Whitepress en Linkpizza zijn een aantal voorbeelden van linkbuilding platformen. Van deze platformen richten alleen Backlink en Whitepress zich met hun aanbod op linkbuilding. Bij de andere twee platformen wordt het veelal naast influencer marketing via socials aangeboden.

De meeste platformen rekenen een fee van tussen de 10 en 20 procent aan de adverteerder. Bij Backlink is dat bijvoorbeeld 10 procent. Een backlink die als inkoop € 100 heeft, kost de adverteerder € 110. Een groot deel van het werk van een agency of specialist zit in die € 10 marge. Het prijsverschil ontstaat doordat platformen schaalvoordelen hebben t.o.v. andere partijen.  

Het belangrijkste verschil met de andere twee opties is dat volledig uitbesteden niet bestaat met een platform. Adverteerders van het Backlink-platform moeten zelf aangeven welke backlinks ze willen. Doordat het bestel- en afhandelingsproces per backlink slechts 30 seconden kost, kost het verwerken van 10 backlinks vijf minuten.

Vragen die je helpen de juiste linkbuildingpartij te vinden

Wie ervoor kiest om met een agency of SEO-specialist te werken, doet er goed aan om voorafgaand het aangaan van een samenwerking bepaalde vragen te stellen. Deze vragen helpen je om een professionele linkbuildingpartner te vinden. Want vooral bij grote Nederlandse agencies gaat het met enige regelmaat mis.

Wordt er gebruik gemaakt van een eigen netwerk?

Een van de grootste gruwelen in de linkbuildingwereld is het gebruik van netwerken door agencies. Veel agencies willen niet bij legitieme blogs artikelen inkopen en hebben daarom zelf een netwerk van linkbuildingsites opgezet. Dit zijn veelal willekeurige websites volgepropt met artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Op basis van veel backlink-metrics kunnen deze sites interessant lijken. Ze krijgen echter nooit traffic en zijn in werkelijkheid waardeloos. Wat je juist wel wilt, is dat een agency niet van een eigen netwerk gebruik maakt maar juist bij andere publishers (websites) of via een platform losse plaatsingen inkoopt.

Naar welke backlink-metrics wordt gekeken?

De belangrijkste Backlink-metrics om naar te kijken zijn Trust Flow (Majestic), Citation Flow (Majestic), Domain Rating (Ahrefs), verhouding inkomende links vs. uitgaande links, anchor distributie en organisch verkeer. Mocht in het gesprek blijken dat nauwelijks of geen van deze metrics gebruikt worden, is de kans levensgroot dat je een waardeloze linkbuilder voor je hebt.

Is organisch verkeer uit Google een vereiste?

Als Google een website ‘gratis’ verkeer uit de eigen zoekmachine gunt, betekent dit dat Google de website op zijn minst fatsoenlijk vindt. De website heeft kennelijk een meerwaarde ten opzichte van andere websites binnen dezelfde categorie. Wij adviseren bedrijven om altijd als eerst naar organische bezoekers van een website te kijken. Als jij een meubelwebshop hebt, wil je samenwerken voor backlinks met partijen die al veel verkeer op soortgelijke zoekwoorden binnenkrijgen. Dat zijn websites die het volgens Google goed doen. Websites zonder verkeer, die veel door agencies worden gebruikt, verdienen volgens Google dus kennelijk geen bezoekers. Wat zegt dat over de waarde van een backlink?

Hoe wordt naar de relevantie van de backlinks gekeken?

Een backlink voor een meubelwinkel van een website over zwangerschap is waardeloos. Toch komen dit soort irrelevante plaatsingen negen van de tien keer voor. Vooral als er met eigen netwerken gewerkt wordt, wilt het bureau het liefst dat het allemaal zo makkelijk mogelijk gaat. Juist dan hoef je niet vreemd op te kijken als je backlinks ontvangt van irrelevante websites.

Wordt de kwaliteit van de plaatsingssite gemonitord?

De kwaliteit van een plaatsingssite, de site waar jij een artikel met backlink laat plaatsen, kan na verloop van tijd afnemen. Bijvoorbeeld doordat er net als jou honderden adverteerders op dezelfde website een artikel plaatsen. Hierdoor heeft de website in kwestie alleen maar uitgaande links en geen inkomende links. Van een kwalitatieve linkbuildingpartner mag je verwachten dat op kwaliteitsverlies gecontroleerd worden. In dat geval is het verstandiger de backlink te verwijderen en je verlies te nemen.

Welke marge wordt er bovenop een backlink gelegd?

Je mag verwachten dat je niet meer dan 25 procent marge per backlink kwijt bent. Vooral bij grote backlinks kan dit behoorlijk in de kosten lopen.

Wat is de rol van content?

Als je voldoende budget hebt, kun je een artikel met backlink plaatsen op een relevante website met verkeer. Wanneer het artikel dat hiervoor gebruikt wordt sterk is, kan het zelfs zorgen voor verkeer. Je hebt dan een actieve backlink. De rol van content is daarom belangrijker dan veel mensen willen beseffen, vooral als er voldoende budget voor premium plaatsingen is. Zorg ervoor dat er daarom, als het binnen budget past, in waardevolle content geïnvesteerd wordt.

Over Backlink

Backlink is een van de platformen die linkbuilders en marketeers door het hele land gebruiken om aanzienlijk sneller backlinks te kunnen bouwen. Zij hebben in één klap toegang tot duizenden websites (publishers) waar ze tegen betaling een artikel kunnen plaatsen. Onze experts hebben het onderzoek naar al deze websites al gedaan. Er is gekeken naar de metrics die volgens onze klanten het belangrijkst zijn:

Alle websites die op Backlink te vinden zijn, voldoen aan deze strenge eisen. Van de miljoenen websites in Nederland, blijven er maar een paar duizend over die aan deze eisen voldoen.

Gelukkig heb je geen duizenden websites nodig om een ijzersterke linkbuildingstrategie op te zetten. En daarom hoeven onze klanten niet zelf meer op zoek naar links. Zij kunnen linkbuilding uitbesteden aan een platform dat ze in staat stelt om binnen een half uur dertig plaatsingen te regelen.

Wil je niet met backlink werken? Dan zijn er een aantal linkbuilding bureau’s waarvan we weten dat ze kwalitatieve plaatsingen extern inkopen. Je kunt dus met een gerust hart daar je linkbuilding uitbesteden.

© Backlink B.V. 2024.